Alex: “Jaren geleden waren rondom de Loosdrechtse Plassen tientallen jachtbouwers gevestigd. De werf van Willem Visser was onze eerste klant voor het transport van boten. De zaken liepen goed en we kregen steeds meer opdrachten voor internationale transporten. Mijn oudere broer Henk kwam in 1968 als chauffeur in dienst en in de jaren daarna nam hij steeds meer de leiding over het bedrijf op zich. Iedereen, of je nu ‘Van de Wetering’ heet of niet, begint bij ons gewoon onderaan de ladder. Rond 1980 vond mijn vader, dat ik de werkplaats kon gaan werken. Dat was heel anders dan nu. Sommige vrachtwagens hadden zoveel onderhoud nodig, dat ze na iedere rit in de werkplaats stonden. We werkten vaak s’nachts en in het weekend. Enkele jaren later mocht ik als begeleider mee de weg op en nog later had ik mijn doel bereikt: ik werd internationaal chauffeur.”
Wisseling van de wacht
Alex: “Net zoals mijn opa was mijn vader een actieve ondernemer. Toen hij zich terug trok uit het transportbedrijf kocht hij een oude steenfabriek. Een aantal ruimtes werden verhuurd aan werkloze huurders. Zolang ze geen winst maakten hoefden ze geen huur te betalen. Zo wilde hij mensen met een WW-uitwerking weer aan het werk helpen. Mijn vader overleed in 1987. Mijn broer Henk had toen al 50% over. Samen zagen we internationaal kansen voor onze jachttransporten. Tot 1998 reed deed ik ervaring op als chauffeur, maar daarna moest ik – soms tegen mijn zin – steeds vaker achter een bureau de zaken regelen.”
Geleidelijke opvolging
Alex: “Het leeftijdsverschil tussen mijn oudere broer Henk en mij is 12 jaar. Vanaf 1998 werd ik steeds meer bij de leiding van het bedrijf betrokken, terwijl mijn broer al rustig aan wilde afbouwen. In die tijd heb ik veel van mijn broer geleerd en in 2014 kocht ik uiteindelijk de resterende aandelen van mijn broer. Zo werd ik, via een lange weg van monteur tot chauffeur, planner en verkoper, eigenaar van dit prachtige bedrijf.”
Familiebedrijf
Alex: “We hebben veel te danken aan alle medewerkers die in de loop van de jaren bij ons gewerkt hebben. Mijn opa begon met één vrachtwagen in 1921 en – via het eerste boottransport in 1965 en de eerste zware transport rond 1990 – groeide ons bedrijf naar een wagenpark van ongeveer vijftig truck en zeventig gemotiveerde medewerkers. Naast al die enthousiaste mensen ben ik blij, dat ook in de familie nog steeds belangstelling is voor transport. De volgende generatie heeft weer een nieuwe, frisse invloed op de bedrijfsvoering. Mijn neef Nico is directeur operations, Alinda houdt zich bezig met personeelszaken en Tim zorgt voor de ontheffingen.”
Gemakkelijk succes of doorzettingsvermogen?
Alex: “In de 100-jarige historie hebben we lange periodes van voorspoed gekend en soms ook wel moeilijke jaren. De crisis van 2008 trof ons bedrijf in het hart. De omzet in onze belangrijkste activiteit, het jachttransport, liep dramatisch terug. Op dat moment komen de beste eigenschappen van een familiebedrijf naar voren, want wij geven niet snel op. Je moet dan terugvallen op waar je als bedrijf goed in bent. Voor ons was dat: ontwikkelen van unieke en zelf bedachte innovaties in rollend materieel. Op die manier kunnen we hoger, breder en langer vervoeren dan onze concurrenten. Intern gebruiken we voor al die ‘rare’ voertuigen wel eens de naam wereldwonderen.”
Alex besluit zijn verhaal met een dankwoord al alle medewerkers. Alex: “Bij deze wil ik graag al onze medewerkers in het zonnetje zetten. Ieder heeft op zijn eigen plaats bijdragen aan Van de Wetering Loosdrecht BV. Ons bedrijf is eigenlijk traditioneel en ultramodern tegelijk. Familiesfeer wordt hier nog met hoofdletters geschreven. In die zin zijn we misschien zelfs een beetje ouderwets. Aan de andere kant ontwikkelen we zelf de meest actuele technische oplossingen. Kijk maar naar onze DAF bakwagens, die we in samenwerking met Veldhuizen Wagenbouw hebben omgebouwd. In de hele wereld is geen tweede transportbedrijf te vinden met een vergelijkbaar concept voertuigen, We bestaan inmiddels 100 jaar, maar we blijven vol enthousiasme doorgaan!”
Van de Wetering Boat & Special Transport is een familiebedrijf, gespecialiseerd in het vervoer van boten, jachten en uitzonderlijk transport.
Wat ooit begon als een onderneming voor het transport van stro, is in ruim 100 jaar uitgegroeid tot een professioneel en gespecialiseerd bedrijf met momenteel ca. 45 trekkende voertuigen, 65 veelal unieke diepladers en trailers, en een kleine 20 begeleidingsauto’s. Onze ervaren chauffeurs en medewerkers staan iedere dag voor u klaar.
Wie zijn wij?
Van de Wetering telt ruim 50 medewerkers, bestaande uit chauffeurs, kantoorpersoneel en ondersteunend technisch personeel.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.